Zanieczyszczenie stuttgarckiego powietrza cząstkami stałymi ponownie trafiło na nagłówki niemieckiej prasy, tym razem za sprawą koordynowanego przez DEKRA projektu badawczego. Badania Państwowego Biura Środowiska, Pomiarów i Ochrony Przyrody Kraju Związkowego Badenia-Wirtembergia wskazują, że jedynie 5% cząstek stałych w atmosferze pochodzi ze spalin samochodowych, natomiast aż 32% powstaje w wyniku ścierania opon pojazdów i pracy hamulców. Do tej pory nie było możliwe skuteczne ograniczanie skażenia powietrza w miastach w długoterminowej perspektywie.
Realizowany przez pięć tygodni projekt polegał na sprawdzeniu, czy możliwe jest usuwanie z jezdni i chodników tych większych cząstek, zanim zostaną przekształcone w cząsteczki stałe i zanieczyszczą miejskie powietrze, a tym samym czy w ten sposób można wpływać na ograniczenie ich stężenia w atmosferze. Eksperci DEKRA zaproponowali, aby w dniach od 1 marca do 6 kwietnia na szeroką skale czyszczono obszar Neckartor (jedno z najbardziej zanieczyszczonych miejsc w Stuttgarcie). W projekcie wzięły udział cztery przedsiębiorstwa (Abfallwirtschaft Stuttgart, Kärcher, Faun Umwelttechnik i Reuther Straßenreinigung). Co noc sprzątano średnio 7 km jezdni i 2,5 km chodnika, a cały oczyszczony w ramach projektu obszar osiągnął łączną długość 220 km.
Operacji czyszczenia ulic towarzyszyły prace pomiarowe i analizy laboratoryjne prowadzone przez specjalistów DEKRA. "Mierzono stężenie cząstek stałych w rejonie Neckartor w czasie trwania akcji sprzątania, a następnie porównywano je z wynikami uzyskanymi w innych stacjach pomiarowych, gdzie występuje duży ruch uliczny. Pomiary wykazały skuteczność akcji czyszczenia ulic w porównaniu do niektórych stacji pomiarowych, jednakże nie w każdym przypadku" - mówi Clemens Klinkie, Członek Rady Nadzorczej DEKRA SE. "Analiza poziomów stężenia cząstek stałych była ograniczona do dni, w których warunki pogodowe były zbliżone do dni poza okresem trwania projektu, służących jako grupa kontrolna". Ze względu na stosunkowo łagodną pogodę w okresie próbnym stężenie cząstek stałych było niewielkie. Uzyskane w toku projektu wyniki byłyby więc bardziej miarodajne, gdyby w okresie badawczym zanotowano wyższe stężenia cząstek stałych. Mimo to rezultaty okazały się - zgodnie z przewidywaniami ekspertów DEKRA - obiecujące.
Czyszczenie jezdni i chodników, mające na celu usuwanie większych cząsteczek, przyniosło pozytywne efekty w postaci ograniczenia ilości cząstek stałych w powietrzu. "Aby uzyskać dokładniejsze dane dotyczące skali wpływu regularnego sprzątania ulic na ograniczenie cząstek stałych w atmosferze, zalecamy przeprowadzenie badań w dłuższym okresie" - wyjaśnia Clemens Klinke. Eksperci DEKRA mają nadzieję, że osiągną wymierne wyniki pomiarów wykonanych w zimie (między listopadem a lutym), gdy spodziewane są odpowiednio niskie temperatury, niewielki wiatr i wysokie stężenia bezwzględne cząstek stałych.
Foto.: DEKRA SE
Kontakt