Ta strona może korzystać z plików cookies (tzw. „ciasteczek”). Przeglądając ją, wyrażasz domniemaną zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz je także wyłączyć.     Tak, zgadzam się.  Sprawdź w naszej Polityce Prywatności.

 

W maju publikacja nowego podręcznika FMEA

W maju publikacja nowego podręcznika FMEA

31 sty 2018

Wspólna grupa robocza AIAG i VDA powstała jako odpowiedź na oczekiwania producentów części samochodowych, współpracujących z koncernami motoryzacyjnymi z Europy (głównie z Niemiec) oraz Stanów Zjednoczonych. W przypadku podejścia do FMEA firmy niemieckie oczekiwały od swoich dostawców podejścia zgodnego z VDA, natomiast producenci aut z USA - podejścia wg AIAG. 

 

Prowadziło to do konieczności realizowania koszto- i czasochłonnych, jak też niosących ryzyko niezgodności, analiz wedle dwu podejść (zawierających m.in. różnice związane RPN, ale przede wszystkim z kryteriami oceny Severity, Occurence i Detection). Producenci zwracali uwagę na korzyści dla branży, możliwe do uzyskania po umożliwieniu przygotowania jednego dokumentu, zgodnego z podejściami VDA i AIAG.

 

Rezultatem prac wspólnej grupy roboczej AIAG i VDA jest, wychodzące naprzeciw oczekiwaniom dostawców części, przygotowanie nowego podręcznika FMEA. Zostanie opublikowany w maju br., a od 2019 roku stanowić będzie jedyny obowiązujący standard, wymagany i sprawdzany w ramach auditów drugiej i trzeciej strony.

 

Zmiany zawarte w nowym podręczniku są duże, toteż wymagają od firm dostarczających części samochodowe ponownych szkoleń w tym zakresie. Grupa DEKRA w Polsce na bazie nowego podręcznika przygotowuje już szkolenia i warsztaty skierowane do tych organizacji.

 

Najważniejsze zmiany w nowym podręczniku FMEA:

  • Usunięcie współczynnika Risk Priority Number (RPN) i zastąpienie go Action Priority (AP). AP nie jest odpowiednikiem RPN. To wskaźnik kolejności przeprowadzania działań potrzebnych  do  zredukowania ryzyka. AP został zdefiniowany poprzez korelację między Severity, Occurrence i Detection (wskazano, kiedy trzeba przeprowadzić działania w odniesieniu do minimalizacji ryzyka, bazujące na ważności danego błędu, jego występowalności i możliwości wykrycia)

  • Wprowadzenie sześciostopniowego procesu przeprowadzania analizy: definiowanie zakresu, analiza struktur, analiza funkcjonalności, analiza potencjalnych błędów, analiza ryzyka, optymalizacja

  • Wprowadzenie nowych tabel określających kryteria punktacji dla ocen Severity, Occurrence i Detection zarówno w DFMEA jak i PFMEA

  • Zmiana formularzy dla obu analiz

  • Wprowadzenie nowego rozdziału FMEA-MSR (Supplemental FMEA for Monitoring and System Response). Najczęściej używany będzie jako dodatek do DFMEA; ma służyć pomocą  w utrzymaniu bezpieczeństwa poprzez analizę potencjalnych awarii, które mogą wystąpić w warunkach normalnego użytkowania (przez klienta finalnego bądź stacje serwisowe). Istotą analizy jest ustalenie, czy system (bądź też użytkownik) jest w stanie wykryć dany problem w sytuacji jego wystąpienia

  • Przepływ informacji pomiędzy DFMEA i PFMEA, wskazujący kiedy (w którym momencie trwania projektu), w jaki sposób i które informacje (jakie dane wynikające z analizy DFMEA) powinny być przenoszone z designu do procesu

 

Zapraszamy na szkolenie Analiza przyczyn i skutków wad FMEA Procesu, prowadzone wg nowych wymagań zaktualizowanego podręcznika!

 

 

Kategoria: Motoryzacja

Kontakt

Kontakt dla mediów

Rzecznik Prasowy Grupy DEKRA w Polsce
Filip Wesołowski
T. +48.71.780-47-72
T. +48.661-244-393
@ rzecznik.pl@dekra.com