Wspólna grupa robocza AIAG i VDA powstała jako odpowiedź na oczekiwania producentów części samochodowych, współpracujących z koncernami motoryzacyjnymi z Europy (głównie z Niemiec) oraz Stanów Zjednoczonych. W przypadku podejścia do FMEA firmy niemieckie oczekiwały od swoich dostawców podejścia zgodnego z VDA, natomiast producenci aut z USA - podejścia wg AIAG.
Prowadziło to do konieczności realizowania koszto- i czasochłonnych, jak też niosących ryzyko niezgodności, analiz wedle dwu podejść (zawierających m.in. różnice związane RPN, ale przede wszystkim z kryteriami oceny Severity, Occurence i Detection). Producenci zwracali uwagę na korzyści dla branży, możliwe do uzyskania po umożliwieniu przygotowania jednego dokumentu, zgodnego z podejściami VDA i AIAG.
Rezultatem prac wspólnej grupy roboczej AIAG i VDA jest, wychodzące naprzeciw oczekiwaniom dostawców części, przygotowanie nowego podręcznika FMEA. Zostanie opublikowany w maju br., a od 2019 roku stanowić będzie jedyny obowiązujący standard, wymagany i sprawdzany w ramach auditów drugiej i trzeciej strony.
Zmiany zawarte w nowym podręczniku są duże, toteż wymagają od firm dostarczających części samochodowe ponownych szkoleń w tym zakresie. Grupa DEKRA w Polsce na bazie nowego podręcznika przygotowuje już szkolenia i warsztaty skierowane do tych organizacji.
Najważniejsze zmiany w nowym podręczniku FMEA:
Usunięcie współczynnika Risk Priority Number (RPN) i zastąpienie go Action Priority (AP). AP nie jest odpowiednikiem RPN. To wskaźnik kolejności przeprowadzania działań potrzebnych do zredukowania ryzyka. AP został zdefiniowany poprzez korelację między Severity, Occurrence i Detection (wskazano, kiedy trzeba przeprowadzić działania w odniesieniu do minimalizacji ryzyka, bazujące na ważności danego błędu, jego występowalności i możliwości wykrycia)
Wprowadzenie sześciostopniowego procesu przeprowadzania analizy: definiowanie zakresu, analiza struktur, analiza funkcjonalności, analiza potencjalnych błędów, analiza ryzyka, optymalizacja
Wprowadzenie nowych tabel określających kryteria punktacji dla ocen Severity, Occurrence i Detection zarówno w DFMEA jak i PFMEA
Zmiana formularzy dla obu analiz
Wprowadzenie nowego rozdziału FMEA-MSR (Supplemental FMEA for Monitoring and System Response). Najczęściej używany będzie jako dodatek do DFMEA; ma służyć pomocą w utrzymaniu bezpieczeństwa poprzez analizę potencjalnych awarii, które mogą wystąpić w warunkach normalnego użytkowania (przez klienta finalnego bądź stacje serwisowe). Istotą analizy jest ustalenie, czy system (bądź też użytkownik) jest w stanie wykryć dany problem w sytuacji jego wystąpienia
Zapraszamy na szkolenie Analiza przyczyn i skutków wad FMEA Procesu, prowadzone wg nowych wymagań zaktualizowanego podręcznika!
Kontakt