Elektromobilność nabiera rozpędu. Wraz z pojawiającymi się lepszymi możliwościami ładowania, liczba zarejestriwanych e-samochodów na wszystkich kontynentach rośnie w niewiarygodnym tempie. Zgodnie z oczekiwaniami, Chiny i Stany Zjednoczone to kraje o najwyższej liczbie pojazdów elektrycznych poruszających się po drogach. Jednak bliższe spojrzenie na liczbę elektroaut w przeliczeniu na milion mieszkańców ujawnia prawdziwego e-zwycięzcę w tym wyścigu: Norwegię.
Wzrost liczby samochodów elektrycznych. Zdjęcie: Shutterstock/ Reda G
W wielu miastach i regionach nie ma żadnych ograniczeń w poruszaniu się pojazdami elektrycznymi. Samochody takie nie podlegają rozmaitym zakazom z uwagi na ich zeroemisyjność. Jednak coraz więcej osób chce wiedzieć, skąd właściwie bierze się prąd, który zasila ogniwa w elektroautach. Czy produkowany jest w wyniku spalania ropy lub gazu ziemnego? A może wytwarzany jest dzięki wiatrowi lub energii słonecznej? Pod tym względem niekwestionowanym liderem jest Norwegia, gdzie udział źródeł odnawialnych w produkcji energii kształtuje się na poziomie 97,5%.
Najpopularniejsze wtyczki. Dane: ETM; Grafika: Michael Stach
Do najpopularniejszych wtyczek na świecie należą: europejska wtyczka Schuko, choć nie została ona zaprojektowana do obciążenia ciągłego i z tego powodu wtyczka typu pierwszego („Type 1”), używana głównie w Ameryce Północnej i Japonii, różni się. Wtyczka typu drugiego („Type 2”) dominuje na rynku europejskim; żadna ładowarka prądu zmiennego (AC) bez niej sobie nie poradzi. Wtyczka CCS jest standardem szybkiego ładowania prądu stałego (DC) w Europie i Ameryce, podczas gdy wtyczka CHAdeMO dominuje w Japonii.
Liczba punktów ładowania i samochodów elektrycznych. Dane: ETM; Grafika: Michael Stach
Naładowanie własnego auta elektrycznego z domowego gniazdka nie zawsze jest możliwe. W takiej sytuacji można skorzystać z aplikacji, która pomoże odnaleźć najbliższą stację ładowania. Jak pokazuje wykres, kierowcy samochodów elektrycznych mają największą szansę znaleźć taką stację w Holandii i Norwegii. Holandia ma 3.816 punktów ładowania w przeliczeniu na milion mieszkańców, a Norwegia 3.425. W USA i Japonii takich punktów jest znacznie mniej, w przeliczeniu na milion mieszkańców, bo odpowiednio 133 i 172.
Wykres powyżej wskazuje, że warto przyjrzeć się także liczbie samochodów elektrycznych w przeliczeniu na milion mieszkańców. Najwięcej z nich porusza się pod drogach Chin, bo aż 2.58 miliona sztuk. Jednak dopiero w relacji do liczby mieszkańców liczba ta pokazuje prawdziwe nasycenie rynku.
W Chinach jest 1.791 samochodów elektrycznych w przeliczeniu na milion mieszkańców. Dla porównania: zaledwie 450.000 pojazdów elektrycznych zarejestrowanych jest w Norwegii. Jednak gdy zestawimy tę, na pierwszy rzut oka, niską liczbę z populacją Norwegii, wyłania się zupełnie inna perspektywa: 83.300 pojazdów elektrycznych na milion mieszkańców – najwyższy wskaźnik na świecie!
Autor: Annett Boblenz
Źródła:
Wtyczki elektryczne: 2019: IEA (NED+USA); 2020: DFBEW (FRA), Fraunhofer ISE (GER), ChinaEnergyPortal (CHN), IEA (JPN); 2021: Statistics Norway (NOR)
Liczba punktów ładowania: CHN: Worldpopulationreview 2021, Ministry of Transport 2020, IEA 2020, Businesswire/Canalyst Estimate 2020; GER: KBA 2021, Fraunhofer ISE 2020,Federal Network Agency 2021; FRA: Avere 2021, Eurostat 2020, CCFA 2020; JPN: Toyota 2021, Jama 2019, ZSW-BW 2020; NED: Eurostat 2020, ACEA 2021
Inforgrafiki uwzględniają najbardziej aktualne informacje i dane statystyczne dostęne w dniu 30.07.2021.
Kontakt