Dowiedz się więcej o interesujących Cię usługach lub poproś o ofertę...
W dzisiejszej erze e-mobilności liczba samochodów elektrycznych wciąż rośnie w wielu krajach na całym świecie.
Rządy i firmy intensywnie inwestują w rozwój i rozbudowę infrastruktury stacji ładowania samochodów, aby umożliwić ich stałe użytkowanie. Powstaje w ten sposób rozdrobniony rynek z wieloma różnymi standardami, które mogą mieć zastosowanie podczas testowania i certyfikacji technologii ładowania samochodów elektrycznych.
Samochody elektryczne potrzebują stacji ładowania baterii. Zwykłe stacje ładowania są montowane głównie na terenach mieszkalnych lub miejskich, na przykład przy domach lub na parkingach publicznych. Są oparte na prądzie przemiennym (AC) i mają dość niską moc. Ładowanie pojazdu zajmuje kilka godzin, ale zwykle nie stanowi to problemu, gdy użytkownik przebywa w domu, w pracy lub jest na zakupach.
Aby kierowcy nie bali się już o zasięg i mogli szybko naładować samochód podczas dłuższych podróży, coraz częściej montuje się stacje ładowania o dużej mocy wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych, takich jak autostrady. Szybkie stacje ładowania są oparte na prądzie stałym (DC) i mają dużą moc. Technologia poszła już o krok dalej - istnieje możliwość ładowania w stacjach o wysokiej mocy DC (HPC), które mogą zapewnić nawet moc 350 kW do ultraszybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Jednak opcja ładowania o dużej mocy stanowi jeszcze większe zagrożenie dla bezpieczeństwa, dlatego coraz ważniejsze jest, by normy w odpowiedni sposób uwzględniały to ryzyko.
Aby zapewnić coraz powszechniejsze używanie samochodów elektrycznych, ważne jest bezproblemowe ładowanie każdego pojazdu i urządzenia zasilające. Z tego powodu ścisła zgodność z normami to podstawa osiągnięcia bezproblemowej interoperacyjności urządzeń zasilających samochody elektryczne (EVSE), pojazdów i systemów back-office.
Branżowe konsorcjum CharIN pracuje nad stworzeniem połączonego systemu ładowania (CCS) jako globalnego standardu umożliwiającego interoperacyjność ładowania DC i AC jako ważnego elementu ekosystemu. Inicjatywę wspiera wielu europejskich, północnoamerykańskich i azjatyckich producentów samochodów, a DEKRA jest jednym z kluczowych członków.
Ponadto DEKRA jest bardzo zaangażowana w zakresie kolejnych norm ładowania, takich jak EV -READY, wspierane przez francuskich producentów samochodów, CHAdeMO, wspierane przez japońskich producentów samochodów i normy GB/T (Chiny).
DEKRA oferuje usługi kompleksowego testowania i certyfikacji dla wszystkich rodzajów urządzeń do zasilania pojazdów elektrycznych (EVSE), w tym rozwiązania do ładowania w warunkach domowych i przemysłowych (również dla elektrycznych autobusów i samochodów ciężarowych), szybkie ładowarki, ładowarki sieciowe i indukcyjne systemy ładowania.
Testowanie kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) zapewnia, że elementy elektroniczne wewnątrz EVSE nie emitują zakłóceń i będą działać w razie występowania różnych zjawisk elektromagnetycznych, takich jak skoki zasilania lub promieniujące pola elektryczne. DEKRA to pierwsza jednostka certyfikująca IECEE akredytowana do certyfikacji systemów ładowania samochodów elektrycznych według normy EMC IEC 61851-21-2, co oznacza, że DEKRA może testować i certyfikować technologię EVSE od AC do DC oraz do 360 kW.
DEKRA jest również uznanym laboratorium badawczym CHAdeMO i EV READY oraz jest w stanie w pełni zautomatyzować testowanie stacji ładowania dzięki systemowi Keysight Charging Discovery System i referencyjnemu narzędziu testowemu ChadeMO.
Innym istotnym protokołem komunikacyjnym w tym zakresie jest testowanie Open Charge Point Protocol (OCPP) stworzony przez Open Charge Alliance, do którego należy DEKRA. Protokół OCPP jest używany na całym świecie do prawidłowej wymiany informacji między stacją ładowania samochodów elektrycznych a systemem zarządzania stacjami ładowania, którym zarządza CPO. Usprawnienie zastosowań ładowarek sieciowych (V2G) i inteligentnego ładowania sprawia, że protokoły komunikacyjne nabierają jeszcze większej wagi, ponieważ samochody elektryczne coraz częściej stają się aktywnym elementem w sieci.
Czytaj więcej o elektromobilności »